X.
Карактер Славенског народа вообште.

Кад разсудимо, колико се искуства и человЂкопознанства, колико проницателства, разсужденiя и постояне крЂпости ума на то изискує, да цЂо какав народ, быо он наш, или не, по заслуги и правды удостоимо и основателне черте нЂговог карактера, као што заиста єсу, назначимо; а да при том ни из превелике любови, нити пак из незаслужене злобе, ни нашем собственом, ни страном народу неправду какву нанесемо, ни да га уцвЂлимо: то бы заиста требало, да се из религiонално-моралног чувства стыда от тога или са свим задержимо и наше о том мнЂнiє неисказуємо, или гди быти мора, да то поне чинимо с найвећом предосторожностiю, опасностiю, учтивостiю. Но поред свега знамо из искуства, да по цЂлой обширности кньижества, на колико се простире познанство людiй и земаля, сви они списательи, кои о таковыма стварма явно пишу и говоре, ни с чим тако берзо и тако лако готови быти необычествую, као управ с овым истым послом, т. є. с карактеристиком людiй и народа. Зато мыслим, да довольно причине имам, да поред оне карактеристике, кою су нарочито страни Списательи о Славенима до сад начертали, и моє мнЂнiє у овой за мене светой ствари, явно и слободно, као што найболЂ знам, и као што ми у томе совЂст сведочи, искажем, небоєћисе и неимаюћи при том каквог другог намЂренiя; но и нежелећи опет из каквог высокоумiя основана мнЂнiя и изреченiя други списателя с диктаторским тоном чрез то исто обезсилити или нарушити.

Свакiй Славенин, кои какву нибуд кньигу о Исторiи, Землеописанiю, Ходо- и Етнографiи, о Статистицы и Политицы, страным єзыком списану у руке узима -- а колико iй нема, кои то свакiй дан чине? -- мора є заиста са страом узимати; єр се он већ напред на то приправити мора, да ће у ньой наћи и себе и свой народ презрЂн и поруган. Две треће части свiю таковы кньига, коє о тыма стварма бесЂде, несодержаваю у себи, ако о Славенима, было то о свима вообще, или само о єдинственыма вЂтвама Славенскима, штогод напоминю, ништа друго, већ поруганiє и уничиженiє ньiовог нацiоналног карактера. Ни с єдным народом, ни са самым Еврейским и Циганским, непоступасе тако немилосердно, тако нелюбовно! Iошт от оног времена, от кад су Хуни, Готи, Авари, Францы, Маћари, и т. д. на Славенске, землЂдЂлiєм и терговином безбрижно занимавшесе народе навальивати, и нЂке от ньи са свим разоравати почели, преливасе мерзост и гоненiє из практическог живота у списанiя, а из списанiя опет у самый живот: и у том се не могу списательи со сЂдны наши народа ни мало окривити, као да они не бы желили, да се опет са Славенима у почетку XIX вЂка стара она и ужасна позорiя понове, коя су была за времена Карла великога, Хайнриха Птичара, Албрехта Медведа, Алма, Арпада, Жолтана и пр. Обширна на то доказателства назначити, стои изван намЂренiя ове кньижице; али по гдикою ружу и гдикои цвЂтак за терновный вЂнац овы мученика изнаћи и набрати, то нам ни найманЂ тешко непада.

1. Iоанн Петр Лудвиг пише у свом изясненiю златне буле (Vollstaendige Erlaeuretung der goldenen Bulle. Frakf. u. Laipz. 1752. 4. S. 1416. "Carolus IV. fuer Ursachen gehabt, die windische oder die slavonische Sprache den Churfuerstlichen Prinzen auszugeben und anzubefehlen?") осим другог и ово: "кад є то тако, требало бы, да се Карл IV. пре о том сумняо, были Курфирштским принцевима твердый и неизображенный вендискiй єзык валяло наложить; као што є овай налог заиста више изсмЂяван быо, нег наблюдаван; єр бы се курпринц скоро стыдити могао, да є време и прилЂжанiє своє на овай робскiй єзык (Knechtsprache) потрошiо, тым выше, што су Венди у време Карла IV. већ у таковом были презрЂнiю, да су iй као робове и псе (gleich den Knechten und Hunden) сматрали".

Заиста чудитисе валя, да се свагда, кад ткогод на Славенскiй єзык напада, такова нападенiя и на самы народ Славенскiй управляваю! Славенство є дакле она точка, у кою ови патрiотически Тимони стрЂляю! Ц. Карл IV. вальа да є добро знао, зашто є заповЂдао, да сынови Курфирштскiи поред Талiянског науче и Славенски *). -- Овде се сада може пытати, на коє є управ нарЂченiє мыслiо Карл IV. с овым вообще изреченiєм: lingva Slavica. На Руско нарЂчiє нiє могуће, да є мыслiо; єр Руске землЂ ни су у союзу быле са НЂмачким царством. Но он по матери чех, могао є управ и нарочито на свой матерньiй єзык мыслити, али ни друга нарЂчiя неизключаваюћи. Да є Карл као Краль Ческiй ову наредбу Златне булле са свои сыновы наблюдавао, о том се сумняти не треба. Венцеслав и Сигисмунд учили су чески; а Фердинанд I. держаосе златне булле; єр є Сынове своє у Ческой от Iоанна Хорака Хазенберга воспитати дао. Овай похвалный обычай наблюдавали су и други Чески КралЂви. Цара Максимилiяна хвали нЂгов панегирическiй витiя окром другог и зато, што є виндически и чески говорiо. Фердинанд III. пЂвао є често у Прагу заєдно с народом ону ВенцеславлЂву пЂсму: "Зажен НЂмцы" и пр. тако ясно, да га є цЂлый собраный народ чути могао. И самый безсмертный Iосиф II. питао є таки при началу свога владЂнiя министре своє, кои от ова два єзыка, Славенскiй илу НЂмачкiи треба да буде царствующiй? -- -- Да є пак у наша времена пресветлый наш Монарх склонЂн, да Славенски нЂгови поданицы матерньiй свой єзык задерже и усовершенствую, о том є свакiй увЂрен, кои зна, шта у державы быва. -- -- Есу ли и єсу ли колико дуго Курфишти наблюдавали уредбу златне булле; то се нас мало тиче; али може се заиста узети, да су велики Курфишти по примЂру Iоанна Георгiа II. Саксонског, кои є Вендическiй (Славенскiй) єзык, царским єзыком именовати обычествовао, и о єзыку и о народу Славенском праведнiє мыслили, нег овай великiй хулитель I. П. Лудвиг. Види Г. Добровског Слованку 2. 7. Стр. 112--117. -- I. Presl Krok 1. 13. 1. St. S. 63. Bretons Illyr. u. Dalm. 1. B. Miniaturgemaelde. Pest 1616. S. 12.
*) Види Новина Сербски 1815 год. Ч. 227. СмЂсице.
2. Таубе пише у свом описанiю Славонiє (1777.) о полигамiи (многоженiю) Славонца, и каже, да им дЂца зими боса иду.
Ова Таубова и нЂму подобны, полигамiа -- добро разумЂвшии -- пре ћесе наћи у свакой другой и найизображенiой земльи, нег у Славонiи; а што дЂца по снЂгу кадкад и боса иду; то нiє чудо; єр се то исто може видити и по Австрiи и по Саксонiи. --
3. Граф Телекiй (Reisebeschreibung 1794.) дознає у Славонiи само за три зидана града или Варошице, (Marktflecken) т. є. ОсЂк, Варадин и Пожегу; а села по нЂговом мнЂнiю єдва заслужую то наименованiє. --
А шта є Пакрац, Дарувар, Вировитица, Винковцы, Нова Градишка, Брод, Ясеновац, Беловар, Митровица, Карловцы, Ириг и Рума?
4. Хакет каже у свом описанiю Иллирiє и Далмацiє (Miniatur Gemaelde aus der Laender und Voelkerkunde Pest. 1816. S. 13. 14. 15.): Карактер Словена состоисе из отличне неустрашимости; но они се терпЂливо савiяю под иго найгаднiєг деспотизма; єр никаково понятiє о болЂм владЂнiю немаю (ни Сербльи под Церным ћорћем? ни Херцеговцы?). ДалЂ каже: да су славени као и већа част Азiята, негледаюћи на то, што се они радо купао, одвећ нечисти; да су тескобна ньiова обиталища причина ове нечистоте; єр у єдной колибы, да у єдной истой собы, често у самом ћубрету, спаваю кадкад више фамилiя; да се по несрећи измећ Славена тако исто, као измећ други народа краћа распространила; но да се овай порок мећу тым код Славена простире понайвише на предмете среднЂ цЂне, на воће и на друге за єло прiятне ствари; да Славени силовита и Ватрена пића страстно любе, као и многи други народи! -- Овай истый списатель явля на другом мЂсту, да су сви Рацы (Сербльи), разумЂваюћи мужеве и жене, одвећ iогунастог карактера; да су мужеви тако соревниви, да прозере своiй домова непрестано затворене держе, да у оныма стварма; коє се тичу религiє, Сербльи ни найманЂ толеранцiє не бы допуштали, кад бы за себе независимо державе владЂнiє имали, да Сербльи iош никаковы кньига на свом єзыку немаю, и т. д.
Све сама гола лаж! То се заиста зове, єдинствена изятiя за главне черте народног карактера держати. (види ниже ч. 12.) Имаю липак Сербльи своим єзыком списаны кньига, то ћемо на другом мЂсту видити! --
5. Андрей Дугонић, Пiяриста и явный Профессор у Пешт. Университету (по призимену судећи, Славенског порекла) явно проповЂдаше мерзост против Славена, без различiя против Словака, Сербаля, Русняка, Руса, Поляка, Мораваца, чеха и пр. и запальиваше пламен раздора и гоненiя и словом и дЂлом. Оно перво потверждава обычна формула, с коiом є наставленiє своє започиняо: Procul abeste Slavi! (Да лЂ отступите Слави!); а ово друго може кромЂ свега другог нЂгов роман Etelka посведочити, у ком он на стр. 9. 10. Морва (Maehren) производи от марха (марва)! НЂму су morva, marcha, Maehre, Schindmaedre єдно значеће рЂчи, и от єдиног корена. На стр. 13--15. хули и ружи Сватоплука и подсмЂвасе Славенима због Александрове дипломе; печисе от Славенски запсиваня, ако и немогу Славени што се овог тиче, с Маћарима на Край изићи. На стр. 18. 19. ставля Русе и Русняке с цыганима у єдну классу; русизирати мысли он, да є Маћарима толико, колико поцыганити; тако исто на стр. 460. вели, да є Словачки, све єдно или цыгански. На стр. 355. погрЂва он презрително стару ону басну и гаталицу, по коiой є Сватоплук и Салан читаво царство Славенско Маћарима продао за 12 или за єдног коня. -- Славени су нЂму свуда гладни, истрошени, сувоноги -- Маћари напротив Юнацы (vite'zek, vite'z Magyar. Но витез нiє маћарска већ славенска рЂч.) и ньiов Бог єст Magyarok Istene, као Ехова Юдеима! -- (Мато. гл. 5. ст. 20. 26.)

6. У Австрiиск. Отеч. листовима (Vaterlaendische Blaetter 1812 N. 27. Iuly) стои карактер Русняка, кои у Мармарошу и Берегу живе, овако назначен: "Карактер Русняка согласуєсе карактером свiю Славена; но поред велике ньiове суровости и пренебреженiя показуєсе код ньи много яче, него код осталы ньiовы єдиноплеменика у Европы. Они су лукави, амишни, притворни, без и найманЂг благонравiя без религiє, своима старешинама непослушни, притом одвећ глупи и сурови, пiянству и любострастiю преко мЂре предани, при ком дЂлу немаю никаквог призрЂнiя: у супружеству су єдан другоме често невЂрни, нити знаю у томе за какву мЂру; могуће, да є мећ нима зато онако яко венерическа болест овладала. Равным начином погинули су за ракiом, с коiом се често тако изопiяю, да за себе ништа незнаю." -- Овако є описано и све друго, што се ньiовы други обычая тиче. --

Ово гадно изображенiє не заслужує, да га човек чита и опровергава. Силе и таленти убоги непросвештены Русняка єсу Закопани и пренебрежени, и зато се с мнЂнiєм Илковича согласити морамо (innumeros videas verum sub nocte jacentes, atque sepultos tristi paupertate Ruthenos); но поред свега тога неможемо при разуму и чистой совЂсти казати, да су овы пренебрежени Русняцы свою човеческу нарав тако погубили, као што iй овай описує, кои карактер свiю Славена непознає. Ясам прилику имао много година сматрати на Русняке на све ньiове обычає, и на цЂлый начин живота ньiовог. -- --
7. Славный Профессор и Историк у Лайпцигу Карл Хаинрих Лудв. Пелиц, овако се у своiой Weltgeschichte fuer gebildete Leser und Studierende. Vittenb. 1813. I. Th. S. 17. "Поносисе твоим отечеством юноше, кои си се из НЂмачке крви изродiо! Незаборавляй никад, да су се Славенски народи невольно и противећисе под силу НЂмачке КрЂпости савити морали --, да ова велика имена: Хус и пр. нашем народу принадлеже!"
Дакле Хус, НЂмац! и то каже Исторiє испытатель у свом већ трећiй пут препечатаном дЂлу! Еда ли є Пелиц при рЂчма "невольно и противећисе" помыслiо и на утЂшително изреченiє Хердерово? --
8. НЂкiй списатель мысли у Минхенски учены Новина от год. 1819. Септ. стр. 71. да є сад време настало, да се Вавилонска смЂса єзыка разрЂши и испыта; будући да сада не само свакiй народ, него и свака шака народа (Voelklein) као Чеси, Поляцы, Словацы, Власи и т. д. єднако о том настоє, да свой єзык подигну тако, да постане орудiєм изображенiя, и да по словачки, влашки и пр. Филозофираю, драматизираю и т. д.
Овай списатель мысли по свой прилицы, да малый народ 12,000,000. Поляка, 5,500.000 Чеха, Мораваца и Словака, кои сви єдну литературу имаю, или 12.000.000. Славена у Австрiи -- да бы сви ови НЂмачким єзыком писати морали, зато може быти, єр Польска 100.000. а Австрiя 5.000.000. НЂмаца има! --
9. Но овай великiи муж оће, колико нам се чини, другомъ iошт већем, Проф. Карлу от Ротек у Фрайбургу по вольи да учини, кои у своiой свемирной исторiи Стр. 466. Рускiй єзык с мЂста рабски єзик (Knechtsprache) называ.
Сви они 1.200 именовани и неименованы, живи и умерши Списательи Руски, Митрополити Платон и Евгенiй, Вицеадмирал Шишков и др. сви ће му особито зато благодарити, што є и ньи и ньiов нацiоналный єзык с овым накитiо епитетом, кои благородно сердце и слободу нЂговог духа са свим показує.
10. Карл Найманн мысли у свом дЂлу: Natur des Menschen 1815. I. Th. S. 59. 62. да су Славенски мали народи от други са свим елемента (може быти от блата?) саставлЂни, него ли НЂмачки, и да им є зато от самог єстества друго опредЂленiє и назначено, нежели НЂмачкима. "Само Европеац и то осим свiю други, стабло германско или восточно азiятско, а никоим начином Славенско остаће и у напредак до скончанiя вЂка украшенiє созданiя, и повелитель свЂта."
На ово можемо године 1824. Заиста праведно рећи: Beata sinplicitas, блажена простота! Али Найманн, као Праиз, морао є заиста от године 1806. и оглувити, и ослЂпити и онЂмити, кад є ове блювотине 1815. написати могао.
11. У Мнемозини I. Ч. стр. 21. извЂствує Крайл, да се у ландкартама мало мЂста наћи може, гди бы єстество измећ два народа тако узку границу начинило было, као на планины Плачу у Штаерской; єр чим се у Вендическiй градић Бистриц уће, таки се и на край нЂмачке чистоте и искрености наступи, и чини, да си у какво ческо или Моравско мЂсто дошао мећ оне нечисте Славене, у кои є лице печат робства само єстество ударило, (!!) и да се он, колико иначе радо сноси пороке и недостатке тућег народа, за то на ове землЂ гадiо, и от ньи гнушавао.
Шта ће Краил мыслити, кад извЂстiє єдиноокатог (ћоравог) НЂмачког путника (Isis 1819. N. 9. S. 1283.) о ческой и о Прагу узчита? Нећели му на ум пасти, да може и нЂгово извЂстiє какав Штаерац, бы он НЂмац или Венд, читати? --
12. Славный Статистик и Политик Кроме, Проф. у Гисну, ставля у описанiю Австр. Монархiє под Францом I. (Gemeinnuetziger erheiternder Hauskalender fuer das oestr. Kaiserthum auf das Jahr 1820. S. 29.) ову карактеристику: 1. НЂмцы 5. милiона числом, кои се искренностiю и вЂрностiю, простодушiєм и веселым темпераментом (?), прилЂжанiєм и благостоянiєм, благонравiєм и любовiю к наукама отликую. 2. Славена, осим свiю други найшире по Европы разпространЂног народа, има у Австр. державы 11. до 12. милiона: на овыма се таки и ясно указую слЂдства дугог порабощенiя и утЂсненог изображенiя; суровост, немарност, нечистота, многа похот, и велико лакомыслiє. Поред тога често су пiянству одани, обычно полЂни, у себи затворени, Крадльиви, притворно понизни и лукави спрама свои старешина; Кад се ови сирЂч спрама ньи строги и неправедни указую.
Кад Кроме таки после о Славенима каже, да им се ни коим начином неможе отрећи постоянство и отвердЂнiє тЂла, умЂреност и веселЂ, гостолюбiє мећу собом (?), храброст и плодоносiє (?), приверженост владЂнiю и своима обычаима: то га питати можемо, како се слаже то постоянство и отвердЂнiє с немарностiю и лЂностiю; како умЂреност с многом похотiю и пiянством; како веселЂ с потайным лукавством, храброст с уньиванЂм, приверженост владЂнiю с лукавством спрама владЂнiя? Нiє ли то, штоно рЂч, самом себи противословити? -- Но Лудвиг, Ротек и Кроме нису може быти никад ни на праг дома каквог Славенског наступили, ни Славена каквог видили; иначе не бы они са прекомЂрным оговаранЂм Дугонића и Краила, или са огорченым извЂстителЂм у отечествени листовы, или са зрикавым Хакетом -- своя мнЂнiя соєєдинити и толико против Славног овог народа согрЂшити могли. -- Суровство Славенске пуке простоте єст подобна суровости Паризке или Лондонске простоте. Я сам год. 1815. 1816. 1817. у Ены, у высоко изображеной Саксонско-Ваймарской, моє земляке, лЂкаре Словаке из Туроцког Комитата вићао, гди своє универзалне, Бог Зна, от куд и како справлЂне лЂкарiє продаю; могу ли дакле сад таки о суровству и суєвЂрiю Енски и Саксонски жителя выкати? Прокопiй и Бонифацiй похвалюю благонравiє, стыд, и супружеску вЂрност стары Славена и Славенка; и данашньим даном єсу та иста свойства драго каменЂ на вЂнцу нацiоналне добродЂтели Славенске. Мало удалЂно доказателство к томе єст велико подобiє и єдиноличiє Славена свiю колЂна тако, да се чине, да су сви члени єдне Фамилiє. -- Нечистота Славена нiє вообште нимало већа, нег нечистота Енглеза и Холандеза. Гди є убожество, ту се неможе наравно све сребром и Златом блистати; али, морали се чистота управ у сяйности состояти? -- И ясам быо по домовы НЂмаца и Славена (Чеха, Сербаля, Словака, Русняка, Поляка, Славонита и пр.) Грка, влаа, Маћара, и Евреа, и свагди сам видiо богатство и убожество, чистоту и нечистоту, єдно поред другог єдно с другим измЂшано; треба ли дакле, да сад кажем: Славени су чисти; а НЂмцы су нечисти! Не держе ли Евреи, да ни су Французи и НЂмцы, већ да су они сами, єдан чистый народ? Енгел у Исторiи о Далм. стр. 277. приписує Славенима већу чистоту, нег НЂмцыма; а Леске (Reisen durch Sachsen, Leipz. 1785. S. 134) ясно вели: Славени превосходе готово НЂмце чистотом. -- Што се пак тога тиче, да су Славени пiянице; то треба проћи с отвореным оком преко Енглеске, НЂмачке и Маћарске; или преко Польске, Русiє; и преко свiю они земаля, у коима Славени обытаваю, и добро испытати, гди се выше, или тамо теа, кафе, пива, и вина, или овде ракiє пiє? Прости Поляцы и Руси пiю ракiю, на што iй клима опоминЂ, и што им Земля доноси; и у ньима быва оно исто дЂиствiє, коє у НЂмцыма пиво, а у Маћарима вино причинява. -- Може ли и кои другiй народ достаточнiя доказателства о КрЂпости и дужины живота свога показати, нег што є Руска войска у послЂднЂм овом перiоду от 30. година показала? -- Лутер псує НЂмце свога вЂка и свог предЂла, называюћи iи преисподньима пiяницама (Bierbaeuche, gute volle Brueder, gute Weinschlaeuche); да не наводимо оне рЂчи нЂгове, с Коима развратне нрави и страстолюбiє, суровство, превару и корыстолюбiє, раздоре и краћу НЂмаца свог времена назначава. Но зато нiє Кроме 1820. године све НЂмце вообще описао као пiянце; и свакiй му Славенин у том право дає; али зашто нiє и спрама Славена тако исто праведан быо? НайболЂ є погодiо Леске говорећи. "Венди пiю као и НЂмцы." Што се Славени сваком и свагди неповЂраваю, то нiє никакво чудо за оног, кои све то познає; чудо бы было и то превелико чудо, кад бы се голуб ястребу или ягнЂ Куряку повЂравало! -- Али ово неповЂренiє неможе се таки назвати лукавством, потайным зломышленЂм и притворном понизностiю. Est modus in rebus, sunt certi deniqui fines. Hor. -- По найстарiєм Прокопiя, Маурицiя и Леона, а по найновiєм мнЂнiю Хердера єст слобода iош стары Славена свагда найвеће благо была; кад берже бы им єстество тако на єданпут образ робства на лицу напечатало? У двору царице Елисавете бяше нЂкiй Новицкiй, поляк, кои iой є често у тамбуру ударао. Овай чуюћи да є Краль Польскiй умро, остави двор царице с тым намЂренiєм, да се кући своiой врати. Ако Бог да; зашто нас оставляш? стану га дворяни питати; а он им на то отговори: Ясам Польскiй племенић, и зато имам право на вЂнац царскiй; могу дакле и сам быти избран за краля. А ако не будеш избран? А яћу и со тым быти задоволян и Вама веселе пЂсне пЂвати, као што сам и досад пЂвао. Подобный примЂр быо є у Прайской ту бяше Поляк нЂкiй благородный, као слуга поред коня, кои при послЂднЂм избору КралЂвом из своє службе изиће и у Польску се врати, да права своя одержи. -- Ово су све истина приключенiя, на коя ће се Мизослави (непрiятельи Славена) смЂяти; но коя довольно показую, да нiє дух робства у сердце Славенско уливен. -- Поляцы 16. Окт. 1816. свом генералу Косцюшком подигли памятник пред очима своiй побЂдителя Руса; а чрез то се тешко може опредЂлити, или су Полацы основателнiя доказателства свога слободелюбiя или Руси лЂпшiй примЂр великодушiя со тим показали. Руски и Австрiиски поданницы, нису сужни робови, већ вЂрни, храбри, мужествени поданицы, кои су свагда на то готови, да за цара и отечество крв свою пролiю и живот жертвую. Кад є нЂкад Фридрих II. своє Праизе, кои су већ натраг ступати почели были, ободобравао, и на ново нападенiє обратити гледао, говорiо є: зар довека живити желите? А оба цара Славенска говоре: ДЂцо моя, сто мога непрiятеля! И сви Славени: Руси, Поляцы, Чеси, Словацы, Сербльи, Рвати и пр. с радостiю бытву започиню и за ньи се до капи крвы боре. -- Iош бы свима Дугонићима мог отечества то совЂтовао, да и найболЂ Австрiиске войводе за мужество Славенски войника запытаю, и от ньи се о том увЂре; -- да своє око на южне границе своє землЂ баце, пак да добро испытаю, коме за свою безбЂдност благодарити имаю; єдали само божiима юнацыма; или пак слугама и робовима?! --
Но доста є тога трня! Поред оваки основателны черта, као предпоставлЂны вЂжества за минiатурно изображенiє карактера Славенског, єл могуће, да се и усудимо держати Славене за людска створеня? Не бы ли было болЂ, да iй у физiографiи без икакве сумнЂ на среди измећ homo и simia, измећ човека и маймуна, или под нарыцателным именама Slavus и Sclavus поставимо? --

Но то нек далеко от нас буде! Небесно провидЂнiє, коє нiє у мирiядима листова тако исто, као у милiонима людiй два мећу собом са свим равна створило, нiє тым выше ни два измећ себи совершено єднака народа создало; и ово исто небесно провидЂнiє, коє є сваког воособ човека с главом к небесной свЂтлости подигло; а с ногама за землю привезало, дало є такоће сваком народу двогубу страну: єдну свЂтлу, а другу осЂнену. Наравно да у наравном из свЂтлости и сЂнке составлЂном карактеру има одвећ много степени, много различiя; но какогод што неможе ни какова свЂтлост без сЂнке, ни каква сЂнка без свЂтлости образ какав издавати и означавати; и какогод што свЂтлост немора быти управ сунце, а сЂнка опет, не ужасна ноћ не паклена тама; тако исто неможе быти, да цЂо єдан народ има или чисту анћелску фvзiогномiю без нЂки людски матерньи белега, или да буде са свим ћаволска карикатура без нЂки свЂтлы луча божiєг образоподобiя. Слабост, гордост и высокоумiє човечiє брише безаконом руком черте єстествене и у болестной своiой фантазiи салива из первобытног образа, образ другiй испрчен и неправилан. Будимо праведни: Любимо род свой, али не мрзимо и негонимо другiй! Кои се народ самым собом непоноси? французи веле: Мы смо Французи! Енглези пак: Мы смо Енглези! НЂмцы: Мы смо НЂмцы. Тако исто Португизи, Спаньолцы, Данцы, и пр. мысле и говоре; тако Маћари, тако Турцы: и ко ће им то за зло примити, докле ово гордо чувство свога бытiя остає чувством, коє отечестволюбiє, а с овым и друге нацiоналне добродЂтели буди и развiя; и докле се год, не велим, у презрЂнiє, но у крваво гоненiє и насылiє не прелiє, и необрати. Прiятельи човечества! Погледайте у сердца ваша! Вы не ћете, да дозволите, да и Славени говоре: Мы смо Славени! Вы iй держити за робове, и за псе, и поред свега тога нiє вам ни єдно средство ни скупо, ни євтино, ни новцы, ни превара, ни претня, ни затвоуни клетва, ни палица, само да како ове разсЂяне, обране лишене Славене у єдну гомилу скупили и сатерали! --

Да старе ране не позлЂћуємо, оставлямо у тами забвенiя имена свiю оны, кои су Славене за нашег времена с ове стране тако яко увредили. Познато є то, да є нЂкiй, достоинством своим знатный прелат, у себи подручном предЂлу сва средства употребiо, да бы како Славене у другiй народ обратити и прелити могао. А колико iй нема, кои то исто и дан данашньи чине, и от свег сердца то желе? -- -- Види Zschokke.

По овоме дакле судећи, коме бы страно быти могло, кад у образу Славенског карактера гдЂкою сЂнку примЂти. Но та сЂнка, као изятiе или єдннствена черта, не треба да постане правилом или общим свойством карактера. Та єли и могуће, да овай народ, кои се тако на далеко простире, тако с другима народима ограничава, и с ньима тако мЂша, да он, велим, после толики бЂда, ратова и незгода свагда на равном степену сяйности, крЂпости и уваженiя остане, да ни откуд слабе стране нема? Ко нiє у исторiи среднЂг вЂка читао, шта се у земльи Вилца, Оботрита, Полаба, Померана, Сорба и др. Славена, кои су из мећ балтiиског мора и Татре планине живили, догаћало; док се нiє са смертоносным мачем Франка и НЂмаца са Славени от прилике оно учинило, што є было са Перуанцыма због Спански мачева? -- Ни су ли iй до године 1608 держале за безчестне; а 1613, ни су ли iй от свiю содружества исключили, да бы им таковым начином сва средства избыли из шака, с коима бы се опет штогод подићи могли? -- (Види. Dobrovsky Slovanka I. Th. S. 6.) Нiє ли Русiа имала своє войне с Татари, нiє ли Полска ратове водила с Козацы, с орденом крстоносным, са самым собом? Ко незна жалостне премЂне Ческе от год. 1610? А шта не бы Сербльи Бошнацы и Бугари казати имали, кад бы свою несрећу явно оплакивати смЂли? -- Єр овыма народима нiє под Турским мЂсецом Заиста ни мало болЂ быти могло! -- Еда ли є чудо, Виче Хердер при размышленiю овы бЂда, што є послЂ толико столЂтiя свога покоренiя и найгрознiєг огорченiя нЂжный карактер овог народа пао до лукавог, свирЂпог раболЂпства? Ничим манЂ, опет се особито у оныма земляма, гди колико толико слободе имаю, образ старог ньiовог карактера iош добро познає." Заиста се познає образ старог ньiовог карактера; и яћу се потрудити, да што за изясненiє тога вообще с оныма рЂчма наведем, коє су на мЂрилу человЂко- и народолюбiя безпристрастно измЂрене, и коє є прiятель мой на светом мЂсту изрекао. *)


*) Ioann Kolara: Dobre vlastnosti narodu slavanckeho duoge kazanj w Pesti 1822.

ТЂлесна свойства овог великог народа єсу различна због различiя климе, у коiой различна ньiова поколЂнiя обытаваю. Вообще пак узымаюћи, єсу Славени среднЂ величине, крЂпки костiю, соразмЂрно сложени и одвећ яки мишица и нерва. Плава коса єст у свiю Славена као отличный знак, и код самы западньи колЂна маню є у том премЂну єстество и клима учинила, неголи художество. Коє ово, коє пак бЂла ньiова кожа опоминю нас на првобытна или поне дуговремена обыталища у сЂверным предЂлима. Видисе таки, да су осим свiю други Славена восточни и сЂверни (Руси, Поляцы, Чеси, Словацы) общый онай правый Физическiй образ и вид найчистiє содержали: Западньи пак (Бугари, Сербльи, Бошняцы, Далматинцы) найвыше измЂнили.

Осим други основателны черта Славенског карактера отликує се нарочито БлагоговЂйно чувство религiє, трудолюбiє, безбрижно и невино веселЂ, любов к свом єзыку, дружелюбна слога с другима народима.

Iошт пре, нег што се Христiянска вЂра мећ Славенима распространила, онда сирЂч, кад є безбожiє код ньи владало, было є ньiово побожно смиренiє и любов к религiи и самыма странима добро позната. Мало има народа, кои бы у стара времена толико множество домаћи и за означенiє светы обряда, потребны рЂчи, толико много украшени храмова, тако ревностны ради свога созыданiя, предузеты путешествiя к светым мЂстама, тако велико благоговЂйство при самом богослуженiю показати могли. -- А кад є зора Хрiстянства до сЂвера допрла, Славени ни су чекали, да им апостоли еванћелiя случайно доћу; него су iй нарочито к себи позвали; браћа Кирил и Методiй доћу на зактеванЂ Хезила и Святоплука у Панонiю и Моравску. -- -- Зашто су се Славени око Елбе и Балтiиског мора толико и тако дуго уведенiю Христiянске вЂре противили; то се може из Хелмолда видити: они су приморани были, да Христiянство купе са штетом свог єзыка и народства; а и Хердер вели ясно, да є религiя была само изговор политичны намЂренiя. Fort. Durich bibl. Slav. p. 64--65. -- Ова любов к религiи остала є у сердцу Славена за свагда. Славенски су народи купили себи вЂру Христiянску с оным, што є човеку, док є жив, найдражiє: с Физическом слободом, самобытiєм своим и народоправленiєм. Они су у среднЂм вЂку первы были, кои су против злоупотребленiя церковны найпре свой глас подигли; и у Ческой є почело было свитати iош онда, кад є у читавой Европы а особито у Германiи тама невЂжества была; єр Хус, буди шта Пелиц против тога говорiо, принадлежи Чесима а не НЂмцыма. -- Ясно доказателство ньiове побожности єсу многи светительи, коє и восточна и западна церков держи и празднує; н. пр. Св. Лудмила, Розвила, Казимира, Венцеслава, Станислава, Болеслава, Владимира, Савву, Лазара, Уроша и пр. Истина, да є због сосЂдства и мЂшаня с другима народма, гдикоє колЂно или суєвЂрно постало или у свом закону оладнило и ревност свою погубило; но због тога се iош неможе рећи, да су сви Славенски народи, сурови, лакомыслени, без и найманЂг благонравiя и без религiє. НедЂльни и празднични дани болЂ се светкую, него код други народа, библiя се прилЂжнiє чита, домаће благоговЂйнство ревностнiє се наблюдава и почитанiє спрама религiє дЂлом словом сердечнiе и нЂжнiе указує, псованЂ и руганЂ, граблЂнЂ и отиманЂ, убиство и крво пролитiє реће се догаћа.

Трудолюбiє Славена єст обще познато. Не као да бы други народи лЂни, или поедини членови и прилЂжнiи и способнiи не были; но от найниже до найвише класе народа нигди нiє „ма распространЂно, нити є с већим упражненiєм и отвердЂнiєм тЂла союжено трудолюбiє. Руско є воинство под Суваровом за 36 часова сто верста (14 НЂмач. миля) прешло от Турина до Пiяченце. И како близу Пiяченце доће, таки започне крваву битку с Макдоналдом и читава четири дана боритисе непрестане. Половина скоро Фр. воинства положи четвертый дан, немогавши труду одолети, своє оружiє. -- ПримЂчанiя є доостойно, да є то исто Руско воинство преко Алпiйски гора прешло, не само с єстеством но и с яким непрiятелЂм у єдан ма борећисе. Често быва у средньима и сЂвернима предЂлима Руског царства зима от 20--25 града, и поред свега тога прећу путницы за єдан дан по 70 до 100 версти (10--14. НЂм. м.). У путу им се често змрзну лице, руке, ноге, уши; но они се у том знаю таки помоћи; єр они от зиме обумерле части дотле снЂгом тару, докле опет к себи недоћу.

Поред свiю несретны судба, коє су народ Славенскiй, нЂгово изображенiє и просвЂщенiє постигле, налазисе iош у свима струкама наука, художества, вЂжества и рукодЂлiя измећ Славена таковы людiй, кои се с другима страны народа отличныма людма сравнити могу. Како є Хердер трудолюбiє стары Славена удостоити знао, то є горе напоменЂно; но и дан данашньiй видитисе може, како у свима готово Славенскима Земляма и поля и домовы, како зими тако лЂти, прилЂжне Славенске руке занимаю. Други се народи єдной само струцы свог прибытка жертвую; Славени се струке индустрiє, терговине, рукодЂлiя, наука и землЂдЂлiя с равном любовiю и с равном ревностiю отправляю. --

Безбрижно и невино веселЂ, єст Славенима тако, као нЂкад Грцыма свойствено. Овай є народ от самог єстества выше за дружевно веселЂ и прiятный живот, нег за мутно дубокомышленЂ и за немирну спекулацiю сотворен. Здрава крв, коя му по жилама силно тече, производи у нЂму живост и раздражує нерве, содержава виткост и крЂпост нЂговы тЂлесны удова, веселЂ и ватру нЂговы очiю, разведрава и развiя лице, оживотворава благоглаголанiє єзыка, запалює оган сердца и чини, да се чрез ове исте даре от свiю други народа толико отликує. Ово све нiє плод воспытанiя, настояваня и упражненiя; но дЂло самог єстества. Сердце, у ком се чувства волную, лако се у пЂсну и игру излыва; и зато є ово и єдно и друго у великом степену код Славена. Гди є Славенка, ту є пЂсна, с коiом своє дворе, шуме и ливаде, брда и долине, баще и вiнограде испунява и оживлява; често она после трудног са зноєм гладно и жедно проведеног данка, наступаюћу тишину вечерню у свом дома повратку са своiом согласном пЂсном нарушава. Какав є дух у Славенскима народныма пЂснама, видитисе може из оны, коє су досад собране и на свЂт издане. Но истине держећисе, можемо казати, да се ни код кога народа у Европы природна Поезiя у тако высоком степену, и с таковом чистотом, нЂжностiю и топлотом чувства нiє распространила, као код Славена. -- И из овог истог чувства безбрижности и из велике любови к содружном веселю и наслажденiю живота раћасе код ньи и спрама своiй єдиноплеменика и спрама страны єднаго гостолюбiє, коє є заиста отдавна, подобно Грчком гостолюбiю, у вЂнцу домаћи добродЂтелiй Славена лЂпо свагда было украшенiє; єр народ онай, кои се невином веселю и чувствителной доброты предає, неможе на подобiє онога, ком є и на лицу и у сердцу напечатан потайно-жалостный вид меланхолiє, лукавства, iогунства, или гордости и поноса, до лукавства, тврдоглавiя, свирЂпости, освете и убиства тако лако доћи, и у гнусне ове пороке погрузитисе. --

Четверта основателна черта у карактеру Славенском єст любов к матернЂм свом єзыку, и ревност, с коiом га сачувати и изобразити гледе. Нека се овде нико не чуди, да є то єстествено и свима народима равным начином свойствено. Кад човек зна, колико єзык значи за народ и нЂгово изображенiє, и кад помысли, да є Славенскiй народ iош от преће свагда подложан бывао нападенiю, огню и мачу други народа, да су читава поколЂнiя Славенска от Балтiиског до Карпата, а одатле до Адрiатског мора, чрез стогодишнЂ ратове и гоненiя, или немилосердно уничтожена, или безчовечно нарушена и разорена бывала; да є окром тога и у самому єзгру восточног и сЂверног Славенства у Русiи и Польской бич Татара и стогодишня война закидала, растерзала и горке iой ране задавала: -- то се заиста чудити мора, да послЂ толики грозны и несретны случаєва, данашньим даном и єдан iош народ на свЂту има, кои Славенске гласе произноси, и да нiє име Славена, већ давно као древност каква, исторiи припало! Колико є већа была слЂпота овы сожалЂнiя достойны противника, толико се выше укоренявала у Сердцу Славенском любов к свом єзыку. Ни єдан народ на свЂту нiє толико имао непрiятеля, нiє толико неправде поднео, ни с толикима незгодама и препонама боритисе имао, нити толико памятника свог моралног живота и изображенiя ватром и мачем изгубiо; колико Славенскiй; и поред свега тога одержало є на конац крЂпко постоянство Славена, борећисе са завистiю, мерзостiю и варварством, у многима земляма славну свою побЂду! -- Кад су други народи Еванћелiє прималли и у вЂру Христiянску прелазили, морали су се и на то скланяти, да богослуженiе своє ту страным и себи непонятным єзыком отправляю: но Славени у чине у том таки спочетка, наравно не без велике своє муке, за себе полезно изятiє, и почну величество творца матерньим своим єзыком славити и хвалити, као што то и дан данашньiй раде. Они су библiю на свой єзык преведену добыли от первы своiй у христiянском закону учителя, Кирила и Методiа, и до данас као найвећу свою драгоцЂност с благоговЂйным страхо почитанiєм сачували.

У Славенском карактеру єст и то отлична черта, што се Славени с другима слажу и што покой и тишину любе. Ни гди, колико нам древна исторiа Славенског народа о нЂговом пореклу, нЂговы обычаи, нЂговы дЂли и ратови штогод казати може, ни гди не налазимо какав жиг суровости, свирЂпости и скотског поведенiя; но свагди се види то, да му є была свойствена нЂка тишина духа, кротост, доброта и склоност к мирном животу. Славени су сяйна доказателства свог мужества и юначества показали; но никад ни су за крвопролитiєм и опустошенiєм жеднили: они су онда само на оружiє устаяли, кад су се против насылiя бранити морали. Нек се други народи со тым хвале, што су многе побЂде одержали, многе кралЂве поубiяли, много крви пролили, много градова попалили, и земаля опустили и оплЂнили. Исторiа пак Славена то може по већой части казати, колико су народа, не нарушивши спокойство и мир ньiовога живота, с художествама и рукодЂлiяма свога домостроєнiя и землЂдЂлiя, сретнима учинили. И они су се борили, гди є нужда была, мужествено и неустрашимо, они се боре и данашньим даном; али не, да друге слободне народе под иго робства и удрученiя савiю, не да убiяю, да пале, да отимаю; већ да свою слободу, своє законе, своя права свою религiю обране и обезбЂде. По овом свойству, коє чини, да є Славенин правый землЂ гражданин (у благороднiєм смыслу рЂч узимаюћи) може се лако истолковати, зашто се Славенин с другима народима дружiо, и с повЂренiєм и дружелюбно с ньима живiо, догод се не бы за нЂгово народолюбiє каква опасност указала. -- Ништа нiє Славенину не обычнiє, него друге народе хулити и ньима се ругати; он у свом єзыку и нема таковы рЂчiй и израженiя, с коима бы се он нелюбовно и неправедно имену, ношиву и обычайма други народа ругати могао. -- Можемо проћи све кньиге, коє иду у классу Исторiє, Штатистике и Политике, у коима се землЂ и народи описую, и коє су или Руси, или Поляцы, или Чеси или Сербльи списали, и нећемо у ньима ништа наћи, чим бы се праведно заслужена слава и народна чест сосЂда ньiовы и найманЂ увредити могла. Единствене, праведне и, може быти, крЂпке и дерзновене тужбе и сердечна жаленя морамо као обрану против нападенiя и обыде сматрати. -- Ако има кои народ на земльи, кои тихо и миролюбно воле неправду отерпити, нежели коме ту нанети, кои воле друге цЂнити, почитати и хвалити, нежели ньiову праведно заслужену славу опадати, кои воле уврежденiя праштати и заборавляти, нежели се за ньи светити; кои воле своме владЂтелю вЂрно служити; -- то є заиста Славенскiй народ. И поред свега тога има и данас iош много таковы, кои о том непрестано настоє, да име и славу Славена помраче; има лакомыслены оглаголателя и безсмыслены преписателя, кои се час с нЂговыма народныма обычайма, час с ношивом, час пак с нЂговым єзыком и изображенiєм безстыдно титраю, има заслЂплЂны клеветника и поругателя, о коима се готово рећи може, да су се заклели, да овай великiй и великодушный народ с вЂчном и крвавом мерзостiю гоне; неблагодарни, кои су заборавили, да iй є нЂкад Славенска доброта и миролюбiє от дивiєг духа и суровства опростило и у спокойна обыталища питомог, дружелюбног живота увело; мЂсто лавовски и медвећи кожа, с коима су се заогертали, у прiятно одЂло изображенiя обукло; ньiове грабиве мачеве у полезне плугове обратило; и коє є ньи мЂсто отимати, домове и градове зидати научило; кои су заборавили, да iй и дан данашньiй по већой части руку славенски зной и труд рани и обдржава, и кои овай невиный, и из многог призрЂнiя несретный народ презиру, угнЂтаваю и на срамоту човечiєг рода оне поругателне рЂчи по усты носе, коє чине Славене као робове, и као нелюдска созданiя.

С овыма основателныма чертама карактера Славенског дружесе iош такова свойства, коя с оныма союжена и от части чрез та основана, сочиняваю правый народу Славенском свойственый карактер; я мыслим на она горе назначена свойства, као што є гостолюбiє, смиренiє, и благонравiє, коє и код найниже класе народа вообще царствує; чистота у домостроєнiю, простота и доброта ньiовы домашньи или народны обычая, почитанiє старости и заслуге, вЂрност у прiятельству и супружеству, спокойно терпЂнiє судбе и т. д; но ове све добродЂтели воособ описати, непринадлежи к нашем намЂренiю. -- Славенин зна и за слабу и мрачну страну свог народног живота; но ово частно помраченiє нЂговог карактера постало є чрез бЂде и безчислене несреће, коє є претерпити морао. Ер тако се понравило небесном промыслу, да овай великiй народ у време преселенiя народа, у таково положенiє доће, да є нЂгово безсилно миролюбiє уступити морало крЂпком нападенiю дивы чопора. Насылiє овы с єдног на друго мЂсто селившисе народа учини, да се већ ни су могле постояне границе Славенской земльи положити, а чрез то є послЂдовало све веће и веће раздЂленiє и смЂшенiє с другима сосЂдныма народима, и зато му нiє никад было могуће, да до оне строге границе доспе, с коiом бысе народны обычаи, єзык и землЂ ограничити и нЂгово народобытiє постояным законом правленiя обезбЂдити морало. Дружелюбiє, с коим су Славенска колЂна измећ себе была скопчана, нiє имало у себи єдинства; дрво републиканске ньiове слободе стаяло є без жила, и буря га є лако извалила. Како су се от мора отцЂпили, осушиле су им се жиле ньiовог живота, усануле рЂке, по коима су пловили; а неимавши средства, да се изнурене силе опораве, морали су ослабити: страный живот стане се све выше и выше преливати у домаћiй, срч народна почне се умалявати, жиле подгрызати и сушити; а со тым се нЂгов нацiоналитет стане мутити и правый свои вид губити. Тако се може истолковати онай половином само заоставшiй Славенскiй карактер нЂки отцЂплЂны поколЂнiя и єдинствены лица. Но гди є силнiя част народа већа поколЂнiя Славенска из толики бура и бЂда избавила, заєдно с опоминанiєм на велике черте ньiовог негдашнЂг бытiя; гди є ватрена любов к єзыку гордо чувство само бытiя, и што є iошт важнiє, народност нЂгову избавило; ту не треба мыслити, да є већ све пропало. Зато относећи нарочито на оне, кои су найниже пали, нека овде оно Хердерово утЂшително слово мЂсто своє занима: "Непрестано се, вели он, окреће коло времена, коє све измЂнює; и будући да Славени сада вообще найлЂпше землЂ обытаваю, кад се из ньи терговина отвори, као што се другоячiє мыслити неможе, већ да ће у Европы морати законодаянiє и политика на мЂсто воєног немирног духа, све выше и выше спокойно трудолюбiє и миролюбивый састанак измећ народа оснивати и умножавати: то ћете се Вы, коисте сада тако низкопали, нЂкад трудолюбиви и сретни народи, тек онда от дубоког и дугог сна вашег пробудити, вашима прекрасныма земляма от адрiатског мора до карпатски гора и от Дона до Мулде, као своима собственыма ползовати и на ньима Ваше старе празднике ненарушеног трудолюбiя и терговине смети светковати.
Ш[афарик]   

*** Содержание раздела ***       *** Главная страница ***